
A, B, C i DL – jakie to formaty papieru?
Profesjonalna Drukarnia Online oraz drukarnie stacjonarne wykorzystują kilka formatów papierów dopasowanych do potrzeb projektów graficznych i praktycznego zastosowania materiałów drukowanych. Dokładny podział wraz ze wskazaniem konkretnych wymiarów poszczególnych arkuszy papieru z kategorii A, B, C oraz DL jest dość skomplikowany. Szczegóły na ten temat zostały dobrze opisane na stronie https://www.drukarniaonline.pl/page/formaty-papieru---wymiary.
Format A
Format papieru typu A jest wykorzystywany przede wszystkim na co dzień w pracy biurowej, a także do tworzenia materiałów drukowanych takich, jak: ulotki, zaproszenia, bony podarunkowe czy nawet papier firmowy. Najpopularniejszy z tej kategorii jest format A4, czyli 210 x 297 mm.
Format B i C
Zgodnie z normą ISO 216 format B jest używany za papier pomocniczy, czyli używany najczęściej do tworzenia notatników, kalendarzy i terminarzy. W przypadku papierowych arkuszy w formacie C mówimy przede wszystkim o kopertach (C4), do których można schować arkusza A4 bez konieczności składania. Pozostałe materiały papierowe to np. koperty C5 i C6.
Format DL – standard w branży reklamowej
Arkusze papieru w formacie DL są najczęściej wykorzystywane przez agencje marketingowe i firmy, które przygotowują kampanie reklamowe. Można powiedzieć, że to papier do zadań specjalnych, wykorzystywany do tworzenia m.in.:
- ekskluzywnych zaproszeń, np. na imprezy firmowe, wesela lub wydarzenia kulturalne,
- bonów podarunkowych, np. dla salonu kosmetycznego,
- ulotek,
- folderów reklamowych z opcją rozkładania, np. 3DL.
Format DL odpowiada ⅓ arkusza A4 złożonego wzdłuż długiego boku. To oznacza, że papier tego typu ma wymiary 99 x 210 cm i bez problemu zmieści się w ozdobne koperty produkowane w formatach z kategorii C.
Jakie są powszechnie stosowane formaty papieru?
Najpopularniejsza kategoria papierów pod względem rozmiaru to format A, czyli typowy papier biurowy wykorzystywany do drukowania w standardowych drukarkach. To oczywiście nie oznacza, że format A nie znajduje zastosowania podczas produkcji materiałów marketingowych. Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby wykorzystać arkusze A3 lub A5 do drukowania ulotek, zaproszeń oraz notesów firmowych.
Możliwości jest mnóstwo, natomiast warto dodać, że wszystkie formaty papierów są unormowane tak, aby były ze sobą spójne. Jeśli chodzi o materiały drukowane, dodatkową kategorię stanowią papiery SRA z dodatkowym obszarem spadu. Dzięki ujednoliceniu rozmiarów papierów projekty graficzne można łatwo realizować bez konieczności wprowadzania zmian w pliku, wybierając np. Drukarnię Online.
Artykuł partnera.