Własny dział marketingu – czy koszty są współmierne do zysków?
Główną zaletą posiadania w swoich strukturach własnego zespołu marketingowego jest możliwość zatrudnienia na etat osób, które będą zajmowały się wyłącznie promocją naszej firmy. Teoretycznie takie rozwiązanie powinno nam zagwarantować skuteczną pieczę nad wszelkimi sprawami marketingowymi i PR-owymi, ale… czy na pewno?
Przypadek każdej firmy trzeba traktować indywidualnie. Nie zawsze bowiem jest tak, że zapotrzebowanie na pracę kreatywną czy analityczną w obrębie przeprowadzanych kampanii jest równie duże. Jeśli akurat mamy okres przejściowy między kolejnymi odsłonami kampanii albo właśnie trwa przygotowana wcześniej akcja marketingowa i trzeba ją tylko analizować i optymalizować, może okazać się, że wiele roboczogodzin się marnuje – a to generuje koszty. Zwłaszcza gdy planujemy wszystkie sprawy marketingowe mieć „u siebie” – a to oznacza utrzymanie co najmniej kilkuosobowego działu (a często większego, jeśli jeszcze sami kupujemy media).
Zachodzi także ryzyko „wypalenia tematem” lub pojawienia się rutyny u pracowników działu marketingu, którzy pracują cały czas tylko dla jednej marki. Szczególnie w obrębie kreacji (copywriterzy, graficy) taka sytuacja może mieć miejsce, choć oczywiście nie tylko tam. Pokusa pójścia linią najmniejszego oporu i wybrania oczywistego rozwiązania pojawia się na każdym stanowisku, na którym praca wykonywana na co dzień jest niemal identyczna, a nowych wyzwań brak.
Agencja marketingowa – efektywność i jakość (pod pewnymi warunkami)
Głównym minusem zatrudnienia agencji marketingowej jest konieczność zapłacenia za jej usługi, choć z drugiej strony – własny dział marketingu to także koszty (na dodatek – jak zostało wspomniane wyżej – nie zawsze uzasadnione). Wielu właścicieli firm boi się także podjąć współpracę z agencją, ponieważ nie ufają komuś, kogo nie zatrudniają bezpośrednio. Biorąc jednak pod uwagę taki model, trzeba mieć na uwadze fakt, że agencja agencji nierówna, dlatego należy dużo uwagi przyłożyć do wyboru partnera i podpisania z nim odpowiedniej umowy.
Zatem jeśli założymy, że wybrana przez nas agencja marketingowa zna się na rzeczy, a wszelkie szczegóły współpracy mamy odpowiednio dopięte, to taka kooperacja niesie za sobą szereg korzyści. Menedżerowie firmy mogą skupić się na swojej pracy, a wszelkie sprawy marketingowe są powierzone specjalistom zewnętrznym, co do kompetencji których nie ma wątpliwości. Co więcej, dobra agencja marketingowa ma u siebie fachowców z różnych dziedzin, więc nie powinno nas interesować nic, poza wspólnym ustaleniem kierunku działań (strategia marki, strategia komunikacji) oraz wyznaczeniem celów do osiągnięcia. Drogę, jaka będzie prowadziła do tego celu (kanały dotarcia do użytkowników, narzędzia offline i digital), dobierze już agencja, bazując na swoim doświadczeniu.
Jak wybrać agencję marketingową?
Z powyższych rozważań wyłania nam się zatem odpowiedź na pytanie – agencja marketingowa, czy własny zespół? Otóż po spełnieniu podstawowych warunków wyboru partnera wydaje się, że to agencja jest bardziej elastycznym, efektywnym, a wcale niekoniecznie droższym rozwiązaniem (zwłaszcza gdy agencji zależy na rozwoju biznesu klienta, a nie tylko osiągnięciu krótkoterminowych zysków). Zatem, jak wybrać agencję marketingową?
Kluczem do odpowiedzi na to pytanie jest uświadomienie sobie, czym zajmuje się agencja marketingowa. To z kolei zależy od tego, z jakim podtypem agencji mamy do czynienia. Jeśli jest ona typowo kreatywna – powinna wesprzeć nas w koncepcji kampanii. Jeśli performance’owa – powinna tę kampanię przeprowadzić. Jeśli zaś to agencja 360, to może tak naprawdę odciążyć nas kompleksowo od wszelkich działań marketingowych, a nawet strategicznych.
Jeśli już wiemy, z jakiego zakresu usług chcemy skorzystać, czas wyznaczyć pozostałe czynniki wyboru agencji:
- doświadczenie w prowadzeniu kampanii (zwłaszcza dla firm z naszej branży i naszej wielkości),
- chęć do kompleksowego podejścia do marki (rozwój biznesu zamiast doraźnych efektów),
- potwierdzone projekty w obszarze, w którym prowadzimy biznes (np. digital),
- referencje od obecnych lub byłych klientów.
Jeśli szukasz agencji performance, która holistycznie podchodzi do kampanii w Sieci i potrafi dowieźć wynik w obszarze głównych KPI, zapraszamy do Veneo Performance.
Artykuł sponsorowany.