Marka osobista
Do prowadzenia bloga powinniśmy podejść od samego początku profesjonalnie. To pozwoli nam na oszczędność czasu, przy jednoczesnym efektywniejszym rozwoju naszej strony. Na czym należy się skupić? Przede wszystkim na naszej marce osobistej!
Marka osobista dla blogera to podstawa! Stan idealny to taki, w którym jesteśmy odbierani jak profesjonaliści w danej dziedzinie. Przykład? Gdy chcesz poczytać o rozsądnym dysponowaniu pieniędzmi, sięgasz po Michała Szafrańskiego, jeśli zależy Ci na recenzjach filmów, wpadasz do Zwierza Popkulturalnego, a gdy bliska jest Ci filozofia slow life z przyjemnością odwiedzasz Styledigger. Każda z tych osób kojarzy nam się z konkretną dziedziną, w której mamy ją za profesjonalistę.
Budowanie marki osobistej wymaga czasu i przemyślanych działań. Zastanów się zatem, w jakim temacie czujesz się najlepiej i o czym właściwie chciałbyś pisać? Paweł Tkaczyk specjalista storytellingu i budowania marki osobistej radzi zadać sobie trzy pytania: Kim jestem? W czym jestem dobry? Dlaczego akurat ja? Te pomocnicze pytania pozwolą nam zorientować się na przyszły sukces, ale to dopiero początek.
O marce osobistej decyduje nasz charakter, umiejętności i systematyczność działania, jednak to nie wszystko. Profesjonalnie prowadzony blog to taki, który z różnych powodów staje się unikalny. Co się liczy, gdy chcemy wyróżnić się na tle konkurencji? Postaw na swój styl! Nie próbuj upodabniać się do najpopularniejszych blogerów, tylko dlatego, że oni osiągnęli już swój sukces. Na wszystko potrzeba czasu, dlatego odpowiednio przemyślana strategia prowadzenia bloga to podstawa, by liczyć na współprace reklamowe, a także inne sposoby zarabiania na swojej pasji — w tym zarabianie na własnych produktach.
Warto pamiętać, że własnej marki nie tworzy się tylko poprzez bloga. O ile, jeszcze kilka lat temu główną osią był blog, a social media istniały jako marketing poboczny, to dzisiaj i to, i to medium jest tak samo ważne. Profesjonalizacja bloga to przede wszystkim budowanie zaangażowania wybranych platformach, merytoryczne i inspirujące treści oraz strategia, która zakłada inne sposoby zarabiania na blogu.
Kiedy warto pomyśleć o swoim blogowym produkcie?
Gdy udało nam się zgromadzić wokół siebie zaangażowaną społeczność, która interesuje się nami i treściami przedstawionymi na blogu, to najwyższy czas zastanowić się nad zarabianiem poza blogiem. Bloger nie tylko współpracami i wpisami sponsorowanymi żyje — dlatego warto wykorzystać swoją markę osobistą do wypromowania własnych produktów.
Twoja nisza
Twój produkt musi być związany z tym, co robisz i z czego jesteś znany. Spójność przekazu, z tym, co chcesz sprzedać to także budowanie Twojej marki! Spójrz na innych! Ci, u których na blogach znajdziemy konkretne treści poradnikowe i merytoryczne, bardzo często wydają swoje książki bądź sprzedają kursy — oferując konkretną wiedzę specjalistyczną z danej dziedziny. Przykładem może być działalność Michała Szafrańskiego, który niedawno na własną rękę wydał książkę o oszczędzaniu, a wcześniej tworzył kursy na ten temat.
Dla branży modowej doskonałym przykładem może być Monika Kamińska, która już od samego początku prowadzenia bloga nawiązywała do klasycznej elegancji i stylu biznesowego. Nic dziwnego, że po dłuższej działalności blogowej stworzyła własną markę odzieży luksusowej. Tego oczekiwały od niej jej czytelniczki — ubrań na każdą większą, czy ważniejszą okazję. Zgodnych z dress codem, kobiecych i wysokiej jakości.
Sprawdź, za co Twoi czytelnicy Cię cenią? Po jakie treści do Ciebie przychodzą? Czy imponujesz im wiedzą, stylem, a może sposobem bycia? W ten sposób znajdziesz wymarzony produkt odpowiadający na potrzeby Twojej grupy docelowej.
Jak promować blogerski produkt?
Sklep to kolejny etap profesjonalizacji bloga. Gdy nasz blog ma duże zasięgi i stałą grupę odbiorców to promowanie produktu nie będzie trudne.
Blog
Gdy wprowadzamy nowy produkt, z pewnością warto poświęcić mu trochę miejsca na blogu, jednak w granicach rozsądku, tak by nie zmęczyć czytelników ciągle pojawiającą się bądź co bądź reklamą. Do tego na blogu warto umieścić odnośnik do naszego sklepu. Jeśli planujemy wpisy o produkcie, zadbajmy o to, by były one ciekawe dla naszych czytelników, bo to oni będą naszymi pierwszymi klientami! Pozwólmy im pierwszym zajrzeć do książki i poznać kulisy jej powstawania, czy obejrzeć zajawki sesji produktowej — bez nich nie bylibyśmy w tym miejscu, co teraz, dlatego zasługują oni na ciekawe informacje z pierwszej ręki!
Agnieszka Skupieńska o swojej pierwszej książce: jak powstała i o czym jest?
źródło: http://biznesoweinfo.pl/zostan-freelancerem/
Joanna Glogaza o tym, czego nauczyło ją pisanie drugiej książki
źródło: http://styledigger.com/2016/06/sie-czego-bac-czyli-premiera-slow-life-spotkania-autorskie.html
Social media
Zadbajmy, by produkt pojawiał się w social mediach. Możemy o nim wspomnieć na naszym Facebooku i Instagramie, ale profesjonalnym posunięciem będzie stworzenie profilu tylko dla produktu na najważniejszych mediach społecznościowych, z których korzystamy. Pomysły na promocję? Własny hasztag, zdjęcia z lokowaniem produktu, konkurs na Facebooku, w którym można wygrać nasz produkt i wiele innych.
Warto informować fanów na bieżąco, kiedy zaczyna się przedsprzedaż oraz sprzedaż książki, oraz o wszelkich okazjach, dzięki, których można ją kupić np. taniej. Dzięki temu Twoi czytelnicy będą pewni, że to od Ciebie dostaną najważniejsze informacje.
Pokazujmy także produkt w naszym codziennym życiu — to jego wartość dodana, że jest przez nas tworzony i przez nas użytkowany. Joanna Glogaza często zamieszcza zdjęcia w swoich piżamach, dzięki czemu kupując coś z asortymentu Lunaby, czujemy, że to coś znacznie więcej niż piżama, a styl życia i postrzeganie świata!
Jeśli sprzedajemy kurs, zamieszczajmy w social mediach odnośniki do komentarzy na jego temat, opinii, czy rekomendacji.
Agnieszka Skupieńska i zestawienie zdjęć z hasztagiem #zostanfreelancerem
źródło: https://www.instagram.com/p/BGuETtRArGK/?taken-by=aga.skupienska
Działalność poza blogiem
Wyjdźmy z naszym produktem poza bloga! Jeśli wydałeś właśnie książkę, to konieczne są spotkania autorskie. Te zbliżą nas do naszych czytelników, a to niezwykle ważne dla naszego dalszego rozwoju. Takie spotkania to idealna okazja do wysłuchania propozycji i uwag naszych klientów. Nie warto pomijać takiego waloru edukacyjnego. Wyjść poza bloga można także z innymi produktami, chociażby na tematyczne targi. To wszystko zależy od naszej kreatywności, jakie miejsce wybierzemy — jedno jest pewne, nie dajmy się ograniczać!
Joanna Glogaza w studio TVN opowiada miedzy innymi o swojej książce
źródło: https://www.instagram.com/p/9LEGcKgbCS/
Jak oni to zrobili? Najciekawsze produkty blogerów
Książki
Tych blogerzy wydali już bez liku! Rok temu blogerka Agnieszka Skupieńska (Biznesoweinfo) obliczyła, że polska blogosfera ma na koncie aż 87 wydanych książek. Na tej liście znalazły się tak znane nazwiska, jak Tomek Tomczyk, Eliza Mórawska, Kinga Paruzel, Karolina Gliniecka, czy Joanna Glogaza. W zestawieniu pojawiają się zarówno ebooki, książki wydane metodą selfpublishingu, ale także te, które wydały największe wydawnictwa w Polsce. Wiele z tych pozycji doczekało się dodruku i widniało na liście bestsellerów Empiku, między innymi książka Joanny Glogazy: „Slow fashion. Modowa rewolucja”. Coraz więcej czołowych blogerów wydaje swoje książki—gorącym newsem jest zaplanowana na 28.09.2016 książka Magdaleny Kostyszyn, czyli autorki bloga Venila Kostis i twórczyni fanpage Ch**owa Pani Domu.
Zapowiedź antyporadnika Ch**owej Pani Domu
źródło: https://www.facebook.com/ChujowaPaniDomu/?fref=ts
Kursy
Gdy bloger może pochwalić się wiedzą specjalistyczną na określony temat, to prędzej czy później pojawią się głosy o stworzenie kursu, dla tych, którzy chcą się od niego uczyć. Wśród blogerów, którzy zarabiają na kursach, jest Michał Szafrański autor bloga: jakoszczędzacpieniądze.pl, czy Aleksandra Budzyńska znana jako Pani Swojego Czasu. Zazwyczaj dla blogerskich kursów utworzone są odrębne strony bądź znajdują się one w osobnej zakładce bloga.
Zorganizuj się w 21 dni/ źródło: http://zorganizujsiew21dni.pl
Agnieszka Skupieńska kurs/ źródło: http://zapisy.biznesoweinfo.pl
Ubrania
Własną linię odzieży ma Kasia Tusk, Monika Kamińska, Joanna Glogaza, Karolina Baszak i wiele innych. Ubrania te ściśle nawiązują do ich stylu i są dokładnie tym, czego oczekują i szukają czytelniczki blogów. W MLE, czyli sklepie Kasi Tusk pojawiają się klasyczne ubrania wykonane ze szlachetnych tkanin — takie, z których bez problemu wyczarujemy stylizację a la Kasia Tusk. Sklepy te są przedłużeniem idei i wizji tych blogów. Od teraz czytelniczki bez trudu stworzą stylizacje, które tak im się podobały.
Sklep Moniki Kamińskiej/ źródło: http://monikakaminska.com
Joanna Glogaza sklep z piżamami Lunaby/ https://lunaby.com
Inne
Alina Moskwa i sklep z notatnikami http://organizacjaodzaraz.pl
Na kursach, ubraniach i książkach pomysłowość blogerów się nie kończy! Od blogerów kupimy dekorację wnętrz, koszyki dla kotów, filtry do zdjęć, aplikacje, plannery, akcesoria dla dzieci i wiele innych. Nie da się ukryć, że z czasem produkty blogerów staną się jeszcze bardziej różnorodne.
Blogerzy kreują swoją markę osobistą i wprowadzają produkty, które wpisują się w myśl przewodnią bloga. Od teraz zarabianie na blogu to nie tylko wpisy sponsorowane, czy programy afiliacyjne, ale własne rozwijające się biznesy. Kolejny krok do profesjonalizacji blogów, już za nami.
Autor: Martyna Chmielewska