Jola Szymańska – blogerka i youtuberka prowadzi kanał "Hipster Katoliczka". Jest to miejsce, w którym influencerka dzieli się przemyśleniami, a także przeprowadza wywiady dotyczące sposobu życia i wiary. Jej poczucie humoru i szczere filmiki wzbudzają dużą sympatię, także u tych niewierzących. Jednak pojawiają się też głosy krytyki zarzucające Joli poruszanie błahych tematów.
Jola śmieje się z krążących pytań dotyczących tego, co katolik może, a czego nie powinien. Jak twierdzi:
,,Katolik może wszystko. Może popełniać błędy, mylić się i grzeszyć. Ma naprawdę wiele możliwości. Po co więc w ogóle zadajemy takie pytania? Chyba dlatego, że nie chce nam się rozwijać. Wolimy przeczytać, jak jest. Można albo nie można. Albo - albo. Świat jest biały i czarny. Czerwony albo bezbarwny. Idąc tym tropem można się bardzo rozczarować. Prędzej czy później okazuje się, że odważne deklaracje to tylko słowa, a heroiczne manifestacje nie mają odzwierciedlenia w drobnych gestach.”
Autorka nazywa swojego bloga i kanał na youtubie ,,soulstyle”. Jest to nawiązanie do blogów ,,lifestyle”. Mówi o wierze z pasją, z humorem i zaangażowaniem. Dla niej wiara to także radość życia i poczucie spełnienia. O tym mówi choćby w nagraniu: Jakie są wierzące kobiety?
Nie da się ukryć, że blog Joli to pozytywne miejsce, w którym poruszane są tematy bliskie każdej kobiecie. Autorka jest wesoła i pełna energii, a to tylko przyciąga do niej kolejnych obserwatorów. O Joli pisała już Karolina Korwin Piotrowska, Gazeta Prawna, Hipster Katoliczka udzieliła także wywiadu w Pytanie na śniadanie.
Langusta na Palmie
To kanał prowadzony przez o. Adama Szustaka. Ojciec Adam to dominikanin, który spełnia się w głoszeniu ewangelii. Jego kanał na Youtubie to jeden ze środków przekazu, który mu to umożliwia. Youtube i inne media społecznościowe, są bowiem doskonałym miejscem, by dotrzeć ze swoją misją do młodych ludzi. Vloger na swoim kanale zamieszcza rekolekcje, komentarze do Biblii, a także różnorodne treści o tematyce ewangelizacyjnej.
Odpowiada także na kontrowersyjne pytania oraz relacjonuje historie życia codziennego – szczególnie z licznych duszpasterskich podróży.
O Languście na Palmie zrobiło się ostatnio bardzo głośno, głównie za sprawą wakacyjnego cyklu Ballady i romanse. Ojciec Adam Szustak poruszał tam tematykę związaną z podrywem, nawiązywaniem relacji i miłością. Mówił o problemach w związku, radził jak randkować, a nawet podpowiadał najlepsze teksty na podryw.
Oczywiście ten cykl wywołał ogromne poruszenie – począwszy od ironicznych komentarzy, a skończywszy na entuzjazmie subskrybentów kanału.
Langusta na Palmie została także doceniona w konkursie Grand Video Awards organizowanym przez magazyn ,,Press”, zdobywając Nagrodę Widzów za video ,,Słoń" z cyklu ,,Dobranocka”.
Dobra Nowina
Mikołaj Kapusta to twórca kanału na Youtubie oraz strony internetowej Dobra Nowina. Mikołaj to student teologii, który chce przyciągnąć ludzi do Słowa Bożego. Na jego profilu możemy przeczytać: ,,Mówię o cudach, Piśmie Świętym, modlitwie, Kościele, a nawet o rozwoju osobistym z punktu widzenia Słowa Bożego. Czasem też bronię wiary katolickiej”.
Na kanale Dobra Nowina znajdziemy poradniki, podsumowania, czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Mikołaj zachęca do czytania Biblii, zakreślania w niej najważniejszych fragmentów, a także modlitwy. Przekazuje także zasady rozwoju osobistego w kontekście Pisma Świętego i wyjaśnia kontrowersyjne zagadnienia związane z wiarą chrześcijańską. Aktywnie działa na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych, gdzie komentuje bieżące wydarzenia i wstawia migawki z życia codziennego.
Celem Mikołaja jest głoszenie Słowa Bożego oraz pomoc młodym ludziom w nawiązaniu kontaktu z Bogiem. Wydaje się, że jest na dobrej drodze: jego kanał subskrybuje 12 tysięcy osób, na Facebooku obserwuje ponad 10 tysięcy. Pod filmami Mikołaja bardzo często pojawiają się słowa uznania, że ważkie tematy podejmuje z humorem, a jego oglądanie i słuchanie to prawdziwa przyjemność, bo jest naturalny i ma do siebie dystans.
Współczesna ewangelizacja
Kanały społecznościowe pozwalają dotrzeć z przekazem do nieograniczonej liczby zainteresowanych. Nic więc dziwnego, że zaczęto wykorzystywać potęgę Internetu i nowych technologii do poruszania tematyki wiary.
Interesujące tematy, odpowiedzi na nurtujące pytania a przede wszystkim osobowość powyższych twórców sprawiła, że misja jest jak najbardziej skazana na zainteresowanie, a może nawet... i powodzenie?
Pytanie...co Wy sądzicie o takiej formie ewangelizacji? Oglądacie, któryś z wymienionych kanałów? A może chcecie znacie inne?
Martyna Chmielewska