Blogi tematycze
Nie trzeba robić wnikliwego researchu, żeby zorientować się, że w Internecie funkcjonuje wiele blogów dedykowanych poszczególnym miejscowościom. Najczęściej prowadzą je autorzy, którzy swoje miasto znają na wylot i są skłonni zrezygnować z tradycyjnej prezentacji na rzecz opisania mniej oczywistych historii. Wchodząc na ich strony można znaleźć m.in. rekomendacje dobrych restauracji, sylwetki ciekawych ludzi, relacje z wydarzeń kulturalnych oraz informacje o miejscach pomijanych przez tradycyjne przewodniki.
Jeśli ktoś chciałby zacząć prowadzić takiego bloga, bo wie, że jest w stanie dorzucić od siebie coś niecodziennego, powinien brać przykład z blogów tematycznych. Dobrym przykładem jest Szczecinblog.pl, czyli Szczecin okiem Pawła Krzycha. Natomiast stolicę reprezentuje Oknonawarszawe.pl. Na nim też znajdziemy subiektywny ranking warszawskich blogów.
Odd.wroclaw.pl to dwójka fotografów – Magdalena Lasota i Sławomir Okrzesik, którzy publikują portrety zwykłych i niezwykłych mieszkańców Wrocławia wraz z ich inspirującymi historiami.
Źródło: www.odd.wroclaw.pl
Dzięki podobnym miejscom w sieci, rodzą się takie pomysły jak chociażby Przewodnik blogerów po ich miastach, który doczekał się już dwóch części.
W skrócie: dwudziestu trzech autorów opisuje swoje miasta i poleca najlepsze miejscówki.
W pierwszej części wzięli udział m.in. Stoliczku nakryj się (Gdańsk), Kameralna (Olsztyn), Mr & Mrs Sandman (Białystok), Tolala.pl (Warszawa), Haukotella.com (Kraków), Venila Kostis (Wrocław) oraz Żona Modna – inicjatorka całej akcji (Gdynia). Ta ostatnia często publikuje na swoim blogu informacje na temat swojego miasta. Nie wiecie gdzie w Gdyni dobrze zjeść? Na pewno pomoże Wam w tym mapka. Bardziej międzynarodowo jest już w drugiej edycji wspomnianego projektu. Poczytamy nie tylko o Szczecinie, Sopocie, Gdańsku, Malborku, Bydgoszczy, Poznaniu, Łodzi, Opolu, Bielsku-Białej, ale również o Strasburgu, Paryżu czy Barcelonie.
Lokalne inicjatywy
Podobna idea połączyła też pięcioro gdyńskich autorów, którzy zaangażowali się w miejscą akcję pt. Gdynia zdaniem blogerów. Przewodnik podzielony jest na pięć rozdziałów mocno naznaczonych osobowością i temperamentem każdego z uczestników. Miejscowość przybliżają m.in. Ewa Kowalska z iBedeker.pl (turystyka), Klaudia Sroczyńska z dusiowakuchnia.pl (kulinaria), Ana Matusevic z jakmalowany.pl (lifestyle), Michał Nowakowski z robmydobrze.pl (kultura).
Źródło: www.gdynia.pl/gdyniazdaniemblogerow
Fakt, że urzędy miejskie zaczęły dostrzegać obecność influencerów, przekłada się na ich częstą obecność w akcjach promocyjnych. Z duchem czasu poszedł także Poznań, który wystartował z akcją Poznańska turystyka 2.0. W jej ramach polscy blogerzy odwiedzili stolicę Wielkopolski, a relacje z wizyty umieścili na swoich stronach. Wśród zaangażowanych znaleźli się Zofia Wawrzyniak i Magdalena Ratajczak (Kobiety Biegają), Andrzej Tucholski (andrzejtucholski.pl, wówczas jeszcze jestkultura.pl), Maciej Mazurek (Zuch Rysuje) oraz Łukasz Kielban (Czas Gentlemanów).
Z kolei znani youtuberzy tłumaczyli swego czasu, dlaczego tak świetny jest Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Z inicjatywy Sekretariatu Regionalnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich o zaletach PROW-u filmy nakręcili Antek i Szwagier z kanału SmiechawaTV.
Kampanie
Niektórzy twórcy idą o krok dalej i angażują się w długofalowe projekty i całe kampanie. Tak jak na przykład influencerzy ze stolicy Małopolski, którzy wzięli udział w akcji Blogerzy w Krakowie. W jej ramach przygotowano aż dziewięć wycieczek po mieście przedstawiających je od różnych stron. Urząd Miasta zaangażował autorów z LosWiaheros.pl, TheFamilyWithoutBorders.com, banita.travel.pl, GdzieWyjechac.pl, ParagonzPodrozy.pl, AdamantWanderer.com, StayFly.pl, ZycieJestPiekne.eu oraz Wojazer.co. Za realizację odpowiedzialna była grupa twórców internetowych Bloceania.
Źródło: Kraków Experience: #BlogerzyWKrakowie 1
Kilka lat temu blogerzy mieli również swój duży udział w sukcesie kampanii Modna Ruda, której celem była promocja i ocieplenie wizerunku Rudy Śląskiej. Lokalni autorzy – m.in. Magdalena Godlewska-Kosak (tworczapracownia.pl) i Łukasz Cyrus (shutter12.blogspot.com) – aktywnie uczestniczyli w zorganizowanych wydarzeniach i na bieżąco komentowali je na swoich stronach.
W kontekście influencerów wspierających swoje miasta na szczególną uwagę zasługują twórcy z Nowej Huty. Mało kto w Polsce działa tak prężnie jak oni. Lokalny patriotyzm – level hard. Marcin Pawlik prowadzi dwa blogi. Na pierwszym, Nowa Huta Travel,
w oryginalny sposób przedstawia atrakcje turystyczne dzielnicy. Drugi - Rowerowa Nowa Huta, zachęca do zwiedzania okolicy dwuśladem. Hanna Szczypiów i Michał Michalik są autorami strony Mała i duży w podróży, gdzie, oprócz opowiadania o dalekich podróżach, skupiają się także na pięknie swojej dzielnicy i promują hashtag #hutawita. Kryją się pod nim historie najciekawszych miejsc miasta. Z kolei Stylowa Nowa Huta prowadzona przez Małgorzatę Hajto, Katarzynę Szczęśniak i Aleksandra Hordzieja przedstawia krajobraz lokalnej społeczności, jej liderów i aktywistów. I na koniec są też Babki z Nowej Huty założone przez Aleksandrę Pawlik, dzięki którym nowohucianki wiedzą co, gdzie, jak. Za pomocą bloga organizują sobie czas i rozwijają życie towarzyskie.
Mój blog, mój vlog - moje miasto
Oczywiście nie wszystkie inicjatywy influencerów mają wysokie budżety, stylowe layouty i wyświetlenia liczone w dziesiątkach tysięcy. Nie oznacza to jednak, że można je zlekceważyć. Szczególnie, gdy może to pomóc w promowaniu najbliższego otoczenia i pozwoli razem szukać piękna w naszych małych ojczyznach.
Autor: Michał Baniowski