Instagram stał się szalenie ważnym narzędziem do budowania marki osobistej. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, dziennikarzem, blogerem, ekspertem w jakiejś dziedzinie, a może po prostu ciekawą osobą prowadzącą inspirujące życie, załóż konto na IG jak najszybciej. Najpierw jednak przeczytaj ten artykuł.
1. Przedstaw siebie i swój profil.
Wydaje Ci się, że to najprostsza rzecz na świecie? Nic bardziej mylnego. Dodaj ciekawe zdjęcie profilowe i napisz konkretne bio. Najpierw zadaj sobie jednak pytanie: kim jestem? Przydadzą się też pytania poboczne: co chcę sobą reprezentować? Jakie wartości przekazywać? Ma to znaczenie nie tylko przy przygotowywaniu opisu, ale również przy opracowywaniu contentu wizualnego. Określ, czy Twój instagram będzie jedynie zawodowy, czy będzie przeplatał się ze wstawkami z życia prywatnego. Od tego bowiem zależy również, czy w bio wpiszesz „Właściciel firmy XXX i dziennikarz w portalu motoryzacyjnym YYY”, czy „Przedsiębiorca, dziennikarz i rodzic dwóch dziewczynek”. Polecamy pokazywanie swojej codzienności opierającej się na wydarzeniach z życia pozazawodowego, ale tylko od Ciebie zależy, czy będziesz wstawiać zdjęcia swoich dzieci czy tego, co zjadłeś na obiad w nowej, modnej restauracji.
2. Bądź spójny.
Spójność (nie mylić z monotematycznością!) polega na zachowaniu ładu i składu w swojej galerii zdjęć. Wiąże się to przede wszystkim z ich kolorystyką. Wybierz swój ulubiony filtr i stosuj go zawsze przy tych obrazach, do których będzie pasować. Jeśli okaże się, że pasuje do każdego zdjęcia, wybierz drugi ulubiony, żeby uniknąć efektu nudy i pójścia na łatwiznę. Chodzi o to, byś znalazł swoją estetykę (także w kwestii perspektywy czy światła) i się jej konsekwentnie trzymał – musisz przecież dać się zapamiętać. A może wolisz naturalne, nietknięte filtrem ujęcia? To też może być Twój znak rozpoznawczy!
3. Bądź staranny.
To chyba oczywiste. Nie wybijesz się na Instagramie, jeśli Twoje zdjęcia nie będą po prostu estetyczne. Dlatego zwracaj uwagę na takie aspekty jak kadry czy oświetlenie, ponieważ to właśnie one mogą „zrobić” całą fotkę. W dobie coraz to większych ekranów w smartfonach i tabletach, jakość zdjęć zyskuje na znaczeniu. Postaraj się zrobić zatem perfekcyjne ujęcie - jeśli jednak Ci nie wychodzi (bo jest wieczór i sztuczne światło) - odpuść. Przyjdzie kolej na następne jutro rano. Na instagramie nie ma miejsca na bylejakość.
4. Używaj #hashtagów.
To szalenie istotne, jeżeli chcesz zwiększyć zasięgi (a chcesz). Wybierz te, które idealnie oddają charakter Twojej marki osobistej i używaj ich przy każdym zdjęciu (do pary z tymi nowymi, które dotyczą konkretnie tego obrazu). Najlepiej, jeśli wymyślisz swój hashtag albo przekształcisz jakiś popularny na własne potrzeby. O czym mowa? Bardzo znane są znaczniki lokalizacyjne. Dodasz do nich swoje nazwisko lub nazwę firmy i gotowe! Przykład: #KowalskaInMadrid albo #InfluencerPlZwiedzaAustralię.
Wskazówka: Używaj dużych liter do rozdzielania słów w hashtagu. To po prostu lepiej się czyta.
5. Prowadź dialog z innymi, interesującymi Cię użytkownikami.
Czasami nawet go rozpoczynaj. Nie bój się komentować zdjęć swoich potencjalnych klientów albo osób z branży. Oznaczaj ich, gdy jest ku temu powód. Nie masz gwarancji, że pożądani odbiorcy trafią na Ciebie tylko dzięki hashtagom albo kliknięciu przycisku „Obserwuj”, dlatego warto im trochę pomóc i dać się znaleźć. Prowadź ciekawe rozmowy, ale nie wykłócaj się, nawet jeśli masz odmienne zdanie w danej kwestii. Kultura i szacunek to podstawy każdej relacji!
6. Korzystaj z pomocnych aplikacji.
Czasem możliwości, które daje sam Instagram mogą okazać się niewystarczające. Nic przecież nie jest idealne... Jednak nie jesteś skazany na to, co daje Ci to medium – możesz wspomóc się aplikacjami, które szybko zniwelują Twój problem. Wypróbuj np. Candy Camera albo You Cam Perfect z liczbą filtrów przebijającą tę z Instagrama. Z kolei aplikacja LiPix przycina zdjęcia z aparatu do formy kwadratów, które wymiarami idealnie pasują do portalu (1080 x 1080 px). Oceń, jakiej „zewnętrznej” pomocy potrzebujesz, a potem włącz AppStore lub Google Play i poszukaj właściwej apki.
7. Połącz Instagram z Facebookiem, Twitterem i Tumblrem (jeśli je wszystkie posiadasz).
Jeśli nie posiadasz Twittera lub Tumblr, połącz go przynajmniej z Facebookiem, którego masz na pewno. To pozwoli Ci dotrzeć do większej liczby osób. Kto wie – być może są wśród nich Twoi odbiorcy? Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób. Po wejściu na swój profil, a konkretniej w jego Ustawieniach, odnajdujesz przycisk Powiązane konta. Tam ustawiasz je wedle swoich upodobań.
Autorka: Sandra Lepsza