W niemal każdym przypadku witryna powstaje, aby realizowała określony cel biznesowy. Jeśli jej właściciel prowadzi blog, to zapewne zależy mu, aby przynosił przychody. Czym powinna się cechować profesjonalna strona, która pomoże realizować takie cele?
Profesjonalna strona, czyli jaka?
Według Netcraft News w kwietniu 2023 liczba aktywnych stron WWW na świecie wynosiła 1 115 422 029. W każdej branży działa mnóstwo serwisów, zatem wyróżnienie się na ich tle i pokonanie konkurencji wymaga profesjonalnego podejścia do budowy i prowadzenia serwisu. Oczywiście, trudno sobie wyobrazić, aby obecnie ktoś mógł wdrożyć rozwiązania całkowicie nowatorskie i stworzyć witrynę, która zaskoczy konkurencję. Każdy właściciel witryny powinien natomiast dążyć do jej perfekcyjnego przygotowania dla użytkowników. Czym charakteryzuje się profesjonalna witryna WWW?
Bezpieczeństwo jest kluczowe
Witryny w sieci są w zasadzie na co dzień celem ataków hakerskich. Internetowi przestępcy szczególnie chętnie interesują się popularnymi systemami CMS. Jeśli znajdą w nich jakiś błąd, np. w popularnym pluginie, to są w stanie w kilka godzin zainfekować tysiące serwisów. Jak to wygląda statystycznie? Przyjrzyjmy się liczbom, które dotyczą systemu WordPress.
Nikt nie wie dokładnie, ile stron opartych na WP zostaje zhakowanych, ale według szacunków Better Studio to ok. 13 000 dziennie, czyli około 9 na minutę, 390 000 na miesiąc i 4,7 miliona na rok. Co zrobić, aby Twoja strona była wolna od takich problemów? Nie ma kroku, który da Ci 100% gwarancji, ale przede wszystkim należy aktualizować wersję systemu CMS. To samo powinno dotyczyć pluginów i motywów. Nie warto korzystać z takich rozwiązań, które od dawna nie są aktualizowane. W ich przypadku rośnie ryzyko włamania.
Responsywna wersja strony
Już ponad połowa internautów przegląda strony WWW na urządzeniach przenośnych. Według Statcounter w Polsce około 55-60% korzystających z sieci robi to na sprzętach mobilnych. Coraz więcej z nich przekonuje się do robienia zakupów w taki sposób. Trudno sobie zatem wyobrazić, aby profesjonalna strona WWW nie miała responsywnej wersji. Jej brak oznacza wysoki wskaźnik odrzuceń. Trudno, aby internauta cokolwiek zamówił w serwisie, w którym ma problemy z wykonywaniem podstawowych operacji. Poza tym to także jeden z czynników, który ma wpływ na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google.
Certyfikat SSL
Chrome oznacza witryny, które nie korzystają z tego rozwiązania, jako niezabezpieczone. Takich serwisów jest coraz mniej – ponad 80% stron ma wdrożony certyfikat SSL. Co to oznacza? Otóż dzięki temu rozwiązaniu połączenie między witryną a urządzeniem użytkownika jest szyfrowane. To powoduje, że przesyłane dane nie mogą być przejęte ani zmienione przez niepowołane do tego osoby. Brak SSL oznacza bardzo niską konwersję. Korzystanie z tego rozwiązania przeważnie nie wymaga żadnej inwestycji. Zdecydowana większość hostingów w Polsce umożliwia włączenie darmowego certyfikatu Let's Encrypt. Używa go około 300 mln witryn na świecie.
Optymalizacja pod wyszukiwarki
Ponad 95% internautów w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Dla wielu firm jest ona kluczowym źródłem ruchu. Z tego względu serwis powinien być pod nią zoptymalizowany. Składa się na to wiele elementów, takich jak:
- ustalenie słów kluczowych i wdrożenie ich na poszczególnych podstronach,
- linkowanie wewnętrzne,
- wprowadzenie odpowiedniej struktury treści podzielonej nagłówkami,
- optymalizacja zdjęć,
- przemyślenie struktury menu i nazewnictwa w niej.
To tylko wybrane elementy, które mają wpływ na widoczność witryny w Google.
Estetyka i odpowiednie rozmieszczenie elementów
Obecnie stawia się na skromne i estetyczne motywy. Witryna nie powinna składać się z elementów, które są zbędne. Jeśli coś nie odgrywa żadnej roli, lepiej to usunąć, aby nie odwracało uwagi od tego, co jest dla nas istotne. W serwisie kluczowe jest odpowiednie rozmieszczenie elementów. Internauci są przyzwyczajeni do pewnego układu i jeśli w danym miejscu nie znajdą szukanej funkcji, to mogą zrezygnować z przeglądania witryny. Oczekują, że na górze strony znajdą główne menu, a w stopce – odnośniki do zakładek z danymi kontaktowymi czy opisem firmy. Wyszukiwarka nie może znajdować się za nisko, tylko być doskonale widoczna. Należy też używać standardowych treści w CTA. Choć, np. „Kup teraz” jest standardowe, to różne badania pokazują, że przynosi wyższą konwersję niż zastępowanie tego wezwania innymi słowami.
To tylko wybrane cechy profesjonalnej strony WWW. Więcej na ten temat można się dowiedzieć tutaj: https://smartbees.pl/uslugi/tworzenie-stron-wordpress. Warto pamiętać, że przygotowana strona wymaga zainteresowania. Należy analizować wyniki, przeprowadzać testy A/B, aby ustalać, które rozwiązanie w danym miejscu jest tym lepszym.
Artykuł przygotowany przez partnera strony.