Znajdź nas!
Porady dla influencerów

Komunikacja w Internecie - zasady, które musisz znać

2023-09-14

Internet to medium oparte na komunikacji pomiędzy użytkownikami. Wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi osobami może przebiegać w czasie rzeczywistym, np. za pośrednictwem czatów online. W niektórych przypadkach komunikacja ma formę bardziej rozciągniętą w czasie, czego przykładem są fora internetowe czy też komentarze pod postami, zdjęciami czy artykułami. Wraz z rozwojem sieci pojawiają się nowe narzędzia, które służą internautom do wymiany zdań i poglądów. Jakie zasady dotyczące komunikacji w Internecie są warte zaznaczenia?

Czym jest komunikacja i wymiana informacji w Internecie?

Internetowa komunikacja polega na pozyskiwaniu i udostępnianiu informacji pomiędzy uczestnikami znajdującymi się w obrębie jednej strony internetowej, grupy tematycznej czy forum. To najczęściej spotykany rodzaj komunikacji, choć niektóre typy porozumiewania się nieco mniej oczywiste. Przykładem mogą być strony informacyjne, które bardzo często umożliwiają czytelnikom zamieszczanie własnych komentarzy oraz dzielenia się swoimi opiniami. Siłą rzeczy tego rodzaju miejsca są odwiedzane przez osoby, które najczęściej interesują się tematyką poruszaną we wpisach umiejscawianych na witrynie. komunikacja językowa w Internecie nie jest anarchiczna – istnieje wiele zasad, które ułatwiają przeprowadzanie "internetowego dialogu". Nie każdy internauta trzyma się tych zasad, co z kolei grozi zaburzeniem dyskusji i obniżeniem jej jakości. Tego typu osoby określane są najczęściej mianem internetowych trolli, które – intencjonalnie lub nie – kolportują niesprawdzone, często wulgarne wpisy.

Zasady komunikacji w Internecie – wzajemny szacunek

Liczne formy komunikacji w Internecie dają duże poczucie anonimowości. To z kolei powoduje, że pewna część użytkowników czuje się bezkarna w odmętach Internetu. Może to rodzić zjawiska patologiczne, które często wybiegają swoimi normami poza to, co możemy obserwować w realnym świecie. Szacunek wobec innych jest fundamentalnym elementem udanej komunikacji online. Przed ekranem komputera lub smartfona znajdują się prawdziwi ludzie – z różnymi uczuciami, własnymi przekonaniami i poglądami, które bardzo często są odmienne od naszych. Co to oznacza? Unikaj używania obraźliwego języka, wyzwisk i agresji. Warto traktować innych tak, jak sam byś chciał być traktowany. Ułatwi to proces wymiany informacji i wywoła lepszą ich jakość. Szum informacyjny w postaci wyzwisk, wulgaryzmów i spamu nie służy niczemu dobremu.

Komunikacja językowa w Internecie bez dezinformacji

Oprócz sformułowań w oczywisty sposób rażących i dotykających dobro innych osób, ważną kwestią jest unikanie powielania nieprawdziwych informacji. Te, niezwykle często rozpowszechniane przez trolli, mogą wprowadzać w błąd niczego nie świadomych internautów. Skutkiem dezinformacji sieciowej jest stworzenie nieprawdziwego obrazu sytuacji. Działania dezinformacyjne mogą być związane z działalnością wrogich służb, które chcą podzielić społeczeństwo i wprowadzić pewien element braku zaufania, np. do instytucji państwowych czy organizacji społecznych. Przed udostępnieniem jakiejkolwiek informacji, upewnij się, że jest ona wiarygodna i pochodzi z rzetelnego źródła. Sprawdź, czy inne wiarygodne źródła potwierdzają daną informację. Rozprzestrzenianie fałszywych informacji w niektórych sytuacjach może spotkać się także z reakcją uprawnionych służb, szczególnie jeśli dane szkodzą interesowi państwa. Komunikacja marketingowa w Internecie również rządzi się swoimi prawami i nie powinna dystrybuować informacji, które mówią nieprawdę np. o sprzedawanym produkcie czy oferowanej usłudze.

Komunikacja w Internecie, która stawia na prywatność

Sfera prywatności powinna pozostać taką, jaka jest domyślnie. Nie warto zatem udostępniać wrażliwych informacji o sobie, ani o innych użytkownikach, np. członkach rodziny (jeśli sobie tego nie życzą).  Dbałość o prywatność pomaga chronić zarówno Ciebie, jak i innych przed nadużyciami ze strony przestępców, którzy mogą wykorzystywać tego rodzaju dane do celów niezgodnych z prawem. Uważaj, aby nie przekazywać danych o swoim miejscu zamieszkania, danych karty kredytowej czy hasłach.

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Wysyłamy tylko wartościowe informacje. Zapisz się do newslettera!
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
43-300 Bielsko-Biała | ul. Legionów 26/28 | NIP: 937-266-77-97  


tel.: 33 470 30 43