Polscy blogerzy zaczynają powoli stawać się gwiazdami. To już nie tylko twórcy znani jedynie ze swoich tekstów, ale coraz częściej celebryci pojawiający się w mediach. Ich zdanie staje się cenione nie tylko w Internecie, ale i telewizji, radiu czy na łamach prasy. Najobszerniejszy raport dotyczący ich obecności w mediach doskonale to pokazuje.
Raport przygotowany przez PRESS - SERVICE dotyczy okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 roku. Przeanalizowano 100 blogów w 10 kategoriach. W każdej z kategorii 3 najczęściej pojawiające się w mediach blogi poddano badaniu jakościowemu.
Zdecydowanie najczęściej w mediach pojawiały się blogi modowe. Numer 1 w rankingu zajął blog Julii Kuczyńskiej, maffashion.pl. W 2015 roku pojawiło się 4861 wzmianek o nim. Na drugim miejscu uplasował się blog Jessicy Mercedes, jemerced.pl z 4011 wzmiankami. Ostatni stopień podium zajęła Kasia Tusk i makelifeeasier.pl, o której wspomniano w mediach 3422 razy.
Źródło: http://psmm.pl/sites/default/files/top_100_polskich_blogow_-_raport_medialny_-_2015.pdf
Okazuje się, że blogi modowe zgarniają nie tylko największą ilość czytelników, najbardziej kasowe kampanie, ale i obecność w mediach. Blogerki stają się ekspertkami w dziedzinie mody, ale i coraz częściej lifestylu. W radiu czy telewizji nie wypowiadają się już tylko na temat stylizacji, ale coraz częściej proszone są także o opinie w tematach bardzo odbiegających od tematyki prowadzenia bloga. Z raportu wynika, że społeczeństwo i media chcą znać ich zdanie.
Najpopularniejsze kategorie tematyczne
Jak można było wywnioskować już z pierwszej części raportu, najpopylatniejszą kategorią tematyczną w 2015 roku była moda. W mediach na ten temat mówiono aż 12,5 tysiąca razy. Na kolejnej pozycji uplasował się lifestyle z ponad 5,6 tysiącami wzmianek, a zaraz za nim kulinaria, pojawiające się w mediach 3,5 tysiąca razy.
Źródło: http://psmm.pl/sites/default/files/top_100_polskich_blogow_-_raport_medialny_-_2015.pdf
Wśród blogów kulinarnych zdecydowanym numerem 1 jest jadlonomia.pl, który w mediach pojawiał się częsciej niż pozostałe 9 blogów w rankingu razem. W tematyce lifestylu króluje Kasia Tusk z makelifeeasier, zaraz za nią uplasował się Tomek Tomczyk i jego blog jasonhunt.pl. Trzecie miejsce zajmuje pokolenieikea.com.
Popularność w mediach przełożyła się także na ekwiwalent z reklam w poszczególnych kategoriach tematycznych. Blogi modowe zarobiły w ciągu roku ponad 110 milionów zł. Blogerzy zajmujący się tematyką lifestylu mogli liczyć na wynagrodzenie w kwocie 38 milionów zł, natomiast na blogach kulinarnych zarobić można było prawie 28 milionów zł.
Źródło: http://psmm.pl/sites/default/files/top_100_polskich_blogow_-_raport_medialny_-_2015.pdf
Absolutny numer 1
Największą gwiazdą polskiej blogosfery zdecydowanie została Julia Kuczyńska ze swoim blogiem Maffashion. Z raportu wynika, że zdecydowanie najwięcej mówiło się o niej pod koniec roku. W ostatnich 4 miesiącach odnotoała aż połowę wzmianek medialnych z całego roku.
Źródło: http://psmm.pl/sites/default/files/top_100_polskich_blogow_-_raport_medialny_-_2015.pdf
Skąd może wynikać tak duże zainteresowanie mediów blogerką? Otóż Julia przyciąga do siebie masę czytelniczek inspirujących się jej stylem. Świetnie weszła w kulturę obrazkową, którą żyje dzisiejsza młodzież. Dziewczyna bierze udział w wielu międzynarodowych kampaniach, często jako jedyna Polka. Relacjonuje również fashion weeks z Paryża i Nowego Jorku. Jej praca wzbudza ciekawość zarówno czytelniczek jak i mediów.
Czy w pierwszej połowie 2016 roku możemy zauważyć znaczące zmiany? Wszystko wskazuje na to, że trendy z porzedniego roku będą się utrzymywać. W dalszym ciągu w mediach najczęściej widzimy blogerki modowe. Ostatnio można było zobaczyć Macademian Girl w programie Agent - Gwiazdy. Blogerki zapraszane są także do programów telewizji śniadaniowej czy stacji kobiecych.
Pełny raport można zobaczyć tutaj: http://psmm.pl/sites/default/files/top_100_polskich_blogow_-_raport_medialny_-_2015.pdf