Znajdź nas!
Aktualności

Co to jest audyt SEO, ile kosztuje i czy można zrobić go samodzielnie?

2024-08-29

Co to jest audyt SEO, ile kosztuje i czy można zrobić go samodzielnie?
Jeśli masz sklep internetowy lub stronę reklamująca usługi spotkałeś się pewnie z pojęciem audytu SEO. Według specjalistów jest to niezbędny krok do poprawy widoczności stron internetowych. Czy rzeczywiście tak jest, czym jest audyt SEO i czy można przeprowadzić audyt SEO samodzielnie? Postaramy się dziś odpowiedzieć na te i inne pytania. Sprawdzimy także, ile kosztuje taka usługa i czy Ci się zwróci.

Co to jest audyt SEO?

Zacznijmy od podstaw, czyli tego, co to jest audyt SEO strony internetowej. To kompleksowa analiza i ocena strony internetowej pod kątem jej aktualnej widoczności i poziomu optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (w praktyce najczęściej wyszukiwarki Google). Celem takiego audytu jest zidentyfikowanie mocnych i słabych stron witryny oraz wskazanie krytycznych błędów czy obszarów wymagających poprawy, aby zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Co zawiera audyt SEO? Profesjonalny audyt SEO obejmuje szereg elementów, w tym:

  • Ocena techniczna witryny: analiza szybkości strony, responsywności, analiza struktury strony, optymalizacji grafik itp.
  • Analiza treści (contentu): ocena jakości, unikalności i powiązania tematycznego treści, a także jej struktury i poprawność formatowania. Ocenie podlegają nie tylko wpisy blogowe czy artykuły poradnikowego, ale także takie elementy jak opisy kategorii, tekst na stronie głównej, sekcja FAQ itp.
  • Analiza metadanych: czyli podstawowych dla Google informacji dotyczących poszczególnych podstron.
  • Analiza ruchu organicznego i widoczność strony w wyszukiwarkach (wyszukiwarce Google): audyt SEO wskazuje, na jakie słowa kluczowe wyświetla się strona i na jakich pozycjach się one znajdują. Dzięki zewnętrznym narzędziom można ocenić także, które słowa kluczowe generują najwięcej odwiedzin w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Badanie profilu linków: analiza linków wewnętrznych i zewnętrznych. W tym także identyfikacja potencjalnie szkodliwych linków zewnętrznych.
  • Analizę konkurencji: porównanie widoczności strony z witrynami konkurencji, identyfikacja luk i możliwości. Strony konkurencji to często doskonałe źródło wiedzy na temat tego, czego brakuje na Twojej stronie.
  • Raport z audytu SEO: szczegółowy raport z wnioskami i konkretnymi zaleceniami do wdrożenia.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO?

Audyt SEO przynosi wiele korzyści każdemu biznesowi online.

  • Pozwala zidentyfikować i naprawić błędy techniczne, które mogą hamować widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
  • Pomaga zoptymalizować treści pod kątem słów kluczowych i intencji użytkowników.
  • Umożliwia lepsze zrozumienie konkurencji i znalezienie przewagi konkurencyjnej.
  • Przyczynia się do poprawy doświadczenia użytkownika (UX) na stronie.
  • W rezultacie prowadzi do zwiększenia ruchu organicznego i potencjalnie wyższych konwersji.

Samo wykonanie audytu SEO nie przyniesie od razu korzyści. Dopiero przeprowadzona na jego podstawie optymalizacja SEO przełoży się na wymierne wyniki. Dlatego też warto przeprowadzić audyt SEO, tylko jeśli posiadasz zasoby na wdrożenie wynikających z niego rekomendacji.

Ile kosztuje audyt SEO?

"To zależy." Ulubiona fraza specjalistów, znienawidzona często przez potencjalnych klientów. W praktyce audyt SEO kosztuje od około 1000 do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko zależy od analizowanej strony i tego, jaki zakres audytu SEO wybierzesz. Analiza prostej strony wizytówki będzie zdecydowanie tańsza niż np. audyt dużego sklepu e-commerce obejmujący dodatkowo kompleksową analizę szeregu stron konkurencji.

Co wpływa na cenę audytu SEO?

  1. Wielkość i złożoność strony: im większa i bardziej skomplikowana strona, tym więcej czasu i zasobów potrzeba na jej analizę.
  2. Zakres audytu: podstawowy audyt będzie tańszy niż kompleksowa analiza obejmująca wszystkie aspekty SEO i ocenę działań konkurencji.
  3. Doświadczenie i reputacja agencji: renomowane agencje z udokumentowanymi sukcesami mogą żądać wyższych stawek.
  4. Branża i konkurencja: w bardziej konkurencyjnych branżach audyt może wymagać bardziej zaawansowanych analiz, co wpływa na cenę.

Dobry audyt SEO to inwestycja, która przynosi znaczący zwrot w postaci zwiększonego ruchu i przychodów. Policz, jakie zyski przyniesie Ci zwiększenie ruchy na stronie o 10, 20 czy 30%. Nawet taka szybka analiza ruchu organicznego pomoże Ci podjąć decyzję, czy opłaca się zamówić audyt SEO.

Czy można zrobić audyt SEO samemu?

Zastanawiasz się, czy zlecić audyt SEO profesjonalistom, czy może jednak postawić na darmowy audyt SEO wykonany własnymi siłami? W przypadku dużej strony www np. sklepu online z rozbudowaną strukturą kategorii i dużą ilością produktów koszt audytu SEO może wydawać się całkiem spory. W praktyce "darmowy audyt SEO" wcale nie jest darmowy. Dlaczego? Oto kilka powodów.

  1. Narzędzia: Profesjonalny audyt SEO wymaga wykorzystania zewnętrznych narzędzi, które są płatne i skomplikowane w obsłudze. Przykładowo miesięczny dostęp do narzędzia Ahrefs.com (w najtańszej, najbardziej okrojonej wersji) to aktualnie ok. 500 zł (129 USD). Natomiast roczna licencja narzędzia Screaming Frog niezbędnego w trakcie analizowania rozbudowanych witryn to aż 1000 zł (259 USD). Sam dostęp do takich narzędzi stanowi już znaczną część kwoty, który zapłacisz za zaawansowany audyt SEO w agencji digitalowej.
  2. Złożoność: SEO to skomplikowana dziedzina, która podlega dynamicznym zmianom. Wymaga szerokiej wiedzy z zakresu marketingu, technologii i analityki.
  3. Czas: kompleksowy audyt SEO może zająć kilka dni, czy w ekstremalnych przypadkach nawet tygodni. Jeśli na co dzień prowadzisz firmę, może być to trudne do pogodzenia ze stałymi obowiązkami.
  4. Obiektywizm: trudno jest zachować obiektywne spojrzenie na własną stronę i dostrzec wszystkie jej niedoskonałości. Często obiektywne spojrzenie z zewnątrz pozwala o wiele lepiej zidentyfikować problemy.
  5. Aktualna wiedza: algorytmy wyszukiwarek stale się zmieniają, a nadążanie za tymi zmianami wymaga ciągłej nauki i aktualizacji wiedzy.

Jak zrobić bezpłatny audyt SEO?

Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielny audyt strony internetowej, mamy dla Ciebie kilka podstawowych podpowiedzi.

  • Wykorzystaj dane z Google Analytics i Google Search Console. Szczególnie to drugie narzędzie dostarcza wielu cennych informacji dotyczących między innymi stanu zaindeksowania strony, ew. ręcznych kar od Google, ilości odwiedzin, a częściowo także słów kluczowych, które generują najwięcej odwiedzin.
  • Poszukaj darmowych wersji lub wersji trial profesjonalnych narzędzi. Mimo że mają one często mocno okrojone funkcjonalności, nadal dostarczą Ci sporo wartościowych danych.
  • Sprawdź szybkość ładowania strony za pomocą narzędzi takich jak Google PageSpeed Insights. Ocena technicznego stanu strony to bardzo ważny element audytu SEO.
  • Przeanalizuj strukturę swojej witryny i upewnij się, że jest łatwa do nawigacji.
  • Zbadaj, czy Twoje treści są unikalne, wartościowe i zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych.
  • Sprawdź, czy Twoja strona jest responsywna i dobrze wyświetla się na różnych urządzeniach mobilnych (tabletach i smartfonach).
  • Przejrzyj swój profil linków za pomocą darmowych narzędzi online.

Audyt SEO to kluczowy element strategii marketingu internetowego, który znacząco wpływa na sukces Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Choć jego koszt może wydawać się znaczący, potencjalne korzyści w postaci zwiększonego ruchu i przychodów często przewyższają początkową inwestycję. Tym bardziej, jeśli weźmiesz pod uwagę zasoby, które trzeba poświęcić na darmowy audyt SEO.

Podczas gdy samodzielne przeprowadzenie podstawowego audytu SEO jest możliwe, kompleksowa i profesjonalna analiza wymaga specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i narzędzi. Dlatego dla większości firm najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług doświadczonej agencji SEO, która przeprowadzi dokładny audyt i dostarczy konkretne rekomendacje do wdrożenia.

Artykuł partnera.

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Wysyłamy tylko wartościowe informacje. Zapisz się do newslettera!
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
43-300 Bielsko-Biała | ul. Legionów 26/28 | NIP: 937-266-77-97  


tel.: 33 470 30 43