Snapchat i jego użytkownicy
Wystarczył rok, aby Snapchat stał się niezwykle popularny w Polsce. Medium określane mianem niszowego w 2015 roku, obecnie jest coraz bardziej doceniane zarówno przez influencerów, jak i reklamodawców.
Według statystyk1 od końca 2015 do początku 2016 roku liczba polskich użytkowników Snapchata wzrosła z 900 tysięcy do 1,2 mln. Co więcej, nadal dominującymi grupami na Snapchacie są osoby w wieku 13-24 lat, jednak liczba starszych użytkowników cały czas rośnie — w przedziale wiekowym od 25 do 34 wzrosła prawie dwukrotnie! Te statystyki pokazują jak dynamicznym kanałem społecznościowym jest Snapchat — bo to, że nie jest już tylko dla nastolatków jest pewne.
W pierwszej piątce topowych polskich influencerów na Snapchacie znajdują się: Sex Masterka, littlemooonster96, DEYNN, maffashion i Majewski Trenuje. Najpopularniejszy kanał ma maksymalną liczbę widzów przekraczającą dwieście tysięcy. To robi wrażenie!
Ranking polskich użytkowników Snapchata || hash.fm/ranking/top100snapchat
Po co ten Snapchat?
Snapchat to doskonała platforma do komunikacji z innymi. Pozwala na spontaniczność, a także ciągłe bycie w kontakcie, tu i teraz. W świecie filtrów Instagrama, czy perfekcyjnej obróbki filmów na Youtube, Snapchat to powiew świeżości. Formuła wymiany informacji: filmików i zdjęć, jest na tyle wygodna, że w każdej chwili jesteśmy w stanie pokazać co nieco ze swojego życia. Snapchat, choć początkowo był stworzony do bardziej intymnych celów, dziś wykorzystywany jest z powodzeniem przez influencerów, osoby publiczne oraz reklamodawców.
Aniela Bogusz, czyli SexMasterka zwraca uwagę na początki Snapchata oraz treści, jakie są na nim najpopularniejsze:
,,Snapchat w zamyśle jego twórców miał być aplikacją bardzo intymną, związaną z sextingiem. Miał być odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie ludzi na wirtualne zabawy z przypadkowymi partnerami. W toku zdobywania coraz większej popularności jego charakter zmienił się na bardziej lifestylowy, rozrywkowy. Mimo wszystko, nadal najbardziej chodliwymi tematami są te intymne, które poszły w stronę całkowitej prywaty. Ludzie uwielbiają wchodzić innym w życie, podglądając ich, niektóre snapy wyglądają jak serial i właśnie one są najciekawsze na Snapchacie dla widzów”.
Jesteśmy ciekawi, jak żyją osoby, które nas inspirują. Snapchat daje pewną możliwość kontrolowanego podglądania. Bo i tak zobaczymy, tyle ile mamy zobaczyć. Sami influencerzy zachęcają nas do odwiedzania Snapchata kusząc treściami, których nie zobaczymy u nich na Facebooku, czy Instagramie. Nie da się ukryć – to działa!
Snapchat a budowanie wizerunku
Snapchat to doskonałe miejsce do budowania wizerunku. Warto umieszczać tam treści pasujące do tematyki naszego bloga, nie zapominając o ciekawostkach za kulis – czyli naszego życia prywatnego. Zapytaliśmy SexMasterkę, jaka tematyka jest najbardziej popularna na Snapchacie oraz jakie cele przyświecają jej w prowadzeniu Snapchata.
,,Jak już wspomniałam najbardziej chodliwymi snapami jest prywata. Ale to, czy pokażemy tam swoją prawdziwą prywatę, czy wykreowane życie ku ucieszy widzów to już nasza sprawa :) Jeśli chodzi o mój Snapchat pokazuje chyba wszystko, od edukacji, przez rozrywkę do akcji charytatywnych. W końcu pokazuję on życie SexMasterki, która jest postacią wszechstronną”.
Nikogo nie powinno zdziwić, że najpopularniejszymi treściami na Snapchacie są urywki z życia influencera. SexMasterka potwierdza, że takie treści spotykają się na jej kanale z największym zainteresowaniem ze strony widzów.
,,Oczywiście barwne życie SexMasterki, która prowadzi na bardzo wysokim poziomie. Jest trochę szalona i zboczona. Widzowie lubią ją, ponieważ jest bezpruderyjna. Flirtuje z nimi. Myślę, że jej sukces spowodowany jest tym, że SexMasterka ma bardzo dobry kontakt z widzami, oglądając ją widz ma wrażenie, że prowadzi z nim snapa, jest to bardzo intymne. Zaciera się efekt wirtualnej granicy”.
Pozyskiwanie fanów na Snapchacie
Pozyskiwanie fanów na Snapchacie opiera się na dostarczaniu ciekawego contentu i budowaniu relacji. Bez tego nie osiągniemy sukcesu snapując. Można jednak sobie pomóc w zdobywaniu popularności na Snapchacie, wykorzystując jego mechanizmy działania. Podstawowym i pierwszym krokiem jest zadbanie o naszą nazwę – im łatwiejsza do zapamiętania, tym lepiej. Jeśli korzystamy z mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram, to nie zapomnijmy poinformować innych o naszym koncie na Snapchacie.
Cele, jakie będą przyświecały Snapchatowi warto dostosować do tematyki bloga oraz naszej osobowości. Ci, którzy będą chcieli wiedzieć więcej z pewnością pojawią się na Snapchacie, by móc być z Tobą w kontakcie. Obserwowanie na Snapchacie powinno wiązać się z dodatkową korzyścią – unikalnymi treściami, dodatkowymi informacjami, czy ciekawostkami z życia. By podsycić ciekawość możemy raz na jakiś czas umieścić na blogu/vlogu i kanałach społecznościowych screen ze Snapchata – najlepiej z typowymi dla Snapchata filtrami, czy ciekawym podpisem. Warto także podpatrywać influencerów – jak często pojawiają się u nich nowe stories, co pokazują, o czym mówią, jak angażują innych, bo to znacząco ułatwi nam początki korzystania ze Snapchata.
Gdy zaprosimy już do znajomych wszystkie znane nam osoby – poprzez książeczkę teleadresową oraz wyszukiwanie po nazwie użytkownika, możemy wyszukać i dodać osoby będące w pobliżu. Wystarczy, że wejdziesz w ,,Ustawienia” -> ,,Dodaj znajomych” -> ,,Dodaj osoby w pobliżu” na swoim Snapchacie i już! Pojawią się użytkownicy, których możesz dodać do znajomych. Nie zapomnij także udostępnić publicznie swojej nazwy użytkownika – dzięki temu będziesz mógł nawiązywać nowe kontakty – wystarczy wejść w ,,Dodaj znajomych”, a potem ,,Udostępnij nazwę użytkownika”.
Regularność, kreatywność i spontaniczność jest niezwykle ważna. Snapchat to jedyny kanał społecznościowy, który tak wiernie naśladuje naszą codzienną komunikację i jej specyfikę. Warto dać mu szansę, a potem polubić, bo efekty mogą być zaskakujące!
A Ty... masz już Snapchata?
Prowadzenie Snapchata to dzielenie się z innymi swoim życiem. Topowi influencerzy zamieszczają filmy z wyjazdów, z wyjścia do sklepu, pokazują swoje mieszkania, czy mówią o tym, co ich danego dnia zaintrygowało, czy zainteresowało. Liczysz się ty i to, czy treści, które umieszczasz interesują twoich odbiorców. Snapchat może spełniać funkcję edukacyjną, lifestylową, a nawet charytatywną, bo to od nas zależy jak go wykorzystamy.
Idealnym podsumowaniem i radą dla tych, którzy dopiero zaczynają niech będą słowa królowej polskiego Snapchata: ,,Pokaż swoje życie, bądź sobą lub wykreuj postać i nadaj jej cechy, dzięki którym ludzie Cię pokochają”.
Autor: Martyna Chmielewska
1https://napoleoncat.com/blog/snapchat-w-polsce-styczen-2016/